Sunday, June 25, 2006

Cerita salah satu kawan kita

Ni aku teringat la satu kisah kawan kita. Aku tak mau la bubuh nama sebab nanti kot kot la kes sensitif kan.. lagipun cerita ni aku dengar dari cikgu kesayangan aku sebab kawan kita tu aliran lain..akut ak la kenal rapat pon dengan dia... ..Aku nak cerita kisah ni pon sebab aku rasa benda ni mungkin berguna utk dibaca..

Ada la kawan kita sorang ni. Dia dapat offer masuk university. Tapi bapak dia ada kat dalam jail. Mak dia pulak tak mampu nak bayar yuran dan segala perbelanjaan nak masuk universiti. Tapi kawan kita ni dia nekad nak jugak masuk universiti. Jadi apa yang dia buat ialah dia pergi ke pejabat kebajikan daerah langkawi (kalau tak salah aku la), ceritakan masalah dia dan dengan bantuan pejabat daerah langkawi, kawan kita dapat meneruskan pendidikan dia ni kat salah satu institusi pengajian tinggi kat malaysia ni. Aku rasa lepas tu dia dapat bantuan sama ada pinjaman atau biasiswa kot sebab a year or two kot lepas tu aku tengok dia bergaya masa balik cuti semester naik motor besar ko..Lepas tu aku tak tau apa jadi dengan dia..gamaknya dia dah grad la kot..dah kawin (sebab dia tu manis menawan-hensem)...aku pon lepas tu mak pak aku pindah pi kepala batas dah pon..maka lepas tu aku pon tak la dpat nak menjejak kaki ke bumi langkawi dah...la ni aku tercampak kat bumi istanbul ni..walaupun still dalam asia continent, ..langkawi tu aku boleh rindu dari jauh aja la...

My point is la kan...kalau tak ada duit..kalau dah nekad..duit tu boleh dicari dengan beberapa cara yang baik..mcm kawan kita ni dia mintak bantuan pejabat kebajikan..tup tup.Alhamdulillah.. dia masuk belajar u jugak ..in that sense, memang aku tabik kawan kita tu..
Where ever he is..whatever he is doing now.. i hope he has become a successful person in life..

That kind of determination should be admired..

4 Comments:

At 1:49 PM, Blogger kayhus54 said...

Sapa agaknya kawan kita tue, simah?? bagus lerr...org kata kalau rezeki mmg tak ke mana!!

 
At 2:16 PM, Blogger simah said...

kawan kita tu sememangnya bukannya hang :0) tak boleh cakap la..nanti satu dunia tau. hang pi la tanya teacher norhana hehehe

 
At 5:08 PM, Blogger kayhus54 said...

Hmmm...malas dan segan!! biarlah, yang penting dia dah menjadi insan yang berguna dan berjaya...

 
At 1:08 AM, Anonymous Anonymous said...

wow..teacher norhana..she da best teacher in admath..
sama gak bio..En.ahmad salmi
miss them

 

Post a Comment

<< Home